Steg 2: Forberede oppstart år 1

Når samarbeidet er etablert, tilstrekkelig finansiering er sikret og en prosjektgruppe er i gang, trappes det praktiske arbeidet opp. Prosjektgruppen er viktig i denne fasen, hvor de viktigste milepælene er: 

Gjøremål i denne fasen

Ansette aktivitetsansvarlig 




Info:

Utarbeide stillingsutlysning og lyse ut i relevante kanaler.
Informere internt i idrettslaget og skolens kanaler om prosjektet og stillingen.
Gjennomføre intervjuer og ansette. 

Aktivitetsansvarlig bør ha pedagogisk og idrettsfaglig kompetanse, erfaring med barn og forståelse av hva det vil si å drive begynneropplæring i idrett. 


Mal for stillingsutlysning 

Intervjuguide 1.gangsintervju 

Intervjuguide 2.gangsintervju

Ansvar: 

Idrettslaget (prosjektgruppen deltar på intervju og har innflytelse  på valg av kandidat)


Frist: 

1. juli 

Lage time- og ukesplan for aktivitetstilbudet. 



Info:

Lage planer for aktivitet gjennom skoleåret.  

Huskeliste:

Ansvar: 


Aktivitetsansvarlig 


Frist: 

Før oppstart 

Bestille utstyr 



Info:

Lage oversikt over nødvendig utstyr som drakter, sko, skøyter, hjelmer, racketer, baller, matter, kjegler, mm. Beregne ca 40 barn per økt. 

Ansvar: Idrettslaget/aktivitetsansvarlig


Frist:

august 

Få på plass oppbevaringsløsning og logistikkflyt for utstyr 



Info:

Ansvar: 


Idrettslaget/aktivitetsansvarlig 


Frist:

august

Søke draktsøtte



Info:

Søke midler til drakter (husk å søke støtte til trykk av logo)

Sparebankstiftelsen DNB Draktstøtte til Idrettslag 


Ansvar: 

Aktivitetsansvarlig/idrettslag  

Frist:
august


Bestille drakter



Info:

Bestille minimum 70 stk drakter i ulike størrelse. 

Bestille 5-10 drakter i voksenstørrelse som hjelpetrenere og aks/sfo-ansatte kan bruke. 


Ansvar: 

Idrettslaget/aktivitetsansvarlig

Frist:

august

Lage informasjonsmateriell 



Info:

Lage info/flyer om aktivitetstilbudet til foresatte 

Oppdatere nettside med informasjon om tilbudet 

Mal flyer

Ansvar: 

Idrettslaget

Frist:

primo august

Avklare samarbeid med videregående skole 

Info:

Er det videregående skoler i nærheten som tilbyr enten idrettsfag eller helse- og oppvekstfag? Hvis ja, er vgs interessert i at elevene har praksis som hjelpetrenere i Idrettshoder? Hvis ja, avklare omfang, innhold, ansvar i praksissamarbeidet. 

Ansvar: 

Prosjektgruppe

Frist:

1.juli

Planlegge innhold i aktivitetstilbudet  

Info:

Sikre at aktivitetstilbudet har høy pedagogisk og idrettsfaglig kvalitet.

Ansvar: 


Aktivitetsansvarlig 

Frist:

før oppstart  

Informere om tilbudet - til foresatte  og skolens ansatte 

Info:

Mal presentasjon foreldremøter

Ansvar: 

Prosjektgruppe via skolen 

Frist:

før oppstart 

Informere om tilbudet - til barn 

Info:

Besøke alle skoleklassene som vil få tilbud om å delta på Idrettshoder. 

Ansvar: 

Aktivitetsansvarlig

Frist:

før oppstart 

Informere om tilbudet - til idrettslag og skolens nærmiljø

Info:

Sørge for at trenere og lagledere på yngre aldersbestemte lag i klubben (7-10 år) er orientert om prosjektet. 

Veilede i hvordan ta i mot nye spillere og deres foresatte. 

Informere om eksisterende støtteordninger. 

Husk å oppdatere informasjon på idrettslagets hjemmeside

Ansvar: 

Aktivitetsansvarlig/Idrettslaget 

Frist:

før oppstart 

Påmelding barn 

Info:

Skolen sender informasjon til foresatte, og håndterer påmelding. 

Ansvar: 

Skole

Frist:

før oppstart

Ansette og lære opp hjelpetrenere 

Info:

Ansette og lære opp hjelpetrenere.
Alle som er involvert i prosjektet må levere politiattest. 

Bekreftelse på formål, søke om politiattest

Ansvar: 

Idrettslaget

Frist:

september

Planlegge transport 

Info:

Avklare hvordan barna skal komme seg til idrettsanlegget.  

Ansvar: 

Prosjektgruppe

Frist:

Før oppstart 


Opplæring av ansatte i sfo/aks

Info:

Ansatte på sfo/aks får tilbud om å delta på Barneidrettstrenerkurs i regi av Idrettskretsen.  

Ansvar: 

Prosjektgruppe

Frist:

uke før oppstart


Kartlegge frivillighet

Info:

Ansvar: 

Aktivitetsansvarlig/idrettslag 

Frist:

Løpende 

Sjekkliste