Steg 2: Forberede oppstart år 1
Når samarbeidet er etablert, tilstrekkelig finansiering er sikret og en prosjektgruppe er i gang, trappes det praktiske arbeidet opp. Prosjektgruppen er viktig i denne fasen, hvor de viktigste milepælene er:
Ansette aktivitetsansvarlig
Planlegge innhold i aktivitetstilbudet
Kjøpe inn utstyr og materiell
Lære opp ansatteressurser
Inngå samarbeid med vgs idrettsfag/helsefag om praksis
Kommunisere tilbudet
Gjøremål i denne fasen
Ansette aktivitetsansvarlig
Info:
Utarbeide stillingsutlysning og lyse ut i relevante kanaler.
Informere internt i idrettslaget og skolens kanaler om prosjektet og stillingen.
Gjennomføre intervjuer og ansette.
Aktivitetsansvarlig bør ha pedagogisk og idrettsfaglig kompetanse, erfaring med barn og forståelse av hva det vil si å drive begynneropplæring i idrett.
Ansvar:
Idrettslaget (prosjektgruppen deltar på intervju og har innflytelse på valg av kandidat)
Frist:
1. juli
Lage time- og ukesplan for aktivitetstilbudet.
Info:
Lage planer for aktivitet gjennom skoleåret.
Huskeliste:
Fastsett dager og tidspunkt for aktivitet (nb tidspunkt avhengig av når barna slutter på skolen).
Bestem hvilke skoletrinn som skal delta når.
Bestem varighet på øktene og aktivitetstilbudet. Hver økt kan være 45-6 minutter. NB! Minimum varighet på aktivitetstilbudet er 8 uker.
Viktig at barna har spist før aktivitet! Sultne barn har det ikke gøy i en idrettshall.
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig
Frist:
Før oppstart
Bestille utstyr
Info:
Lage oversikt over nødvendig utstyr som drakter, sko, skøyter, hjelmer, racketer, baller, matter, kjegler, mm. Beregne ca 40 barn per økt.
For barn 1.-4. trinn er skostørrelsene circa 32-40. Hovedvekt av sko bør bestilles i str 32-38.
Førstehjelpsutstyr
Ansvar: Idrettslaget/aktivitetsansvarlig
Frist:
august
Få på plass oppbevaringsløsning og logistikkflyt for utstyr
Info:
Sikre at utlånstutstyr kan oppbevares trygt og forsvarlig.
Lage plan for hvordan og hvem som skal sikre at utstyret vedlikeholdes.
Lage plan for hvordan utstyr evt skal fraktes til der aktiviteten skal gjennomføres.
Lage system for utlån og innlevering av utstyret ved Idrettshoder aktivitet og øvrig utlån i klubb
Ansvar:
Idrettslaget/aktivitetsansvarlig
Frist:
august
Søke draktsøtte
Info:
Søke midler til drakter (husk å søke støtte til trykk av logo)
Sparebankstiftelsen DNB Draktstøtte til Idrettslag
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig/idrettslag
Frist:
august
Bestille drakter
Info:
Bestille minimum 70 stk drakter i ulike størrelse.
Bestille 5-10 drakter i voksenstørrelse som hjelpetrenere og aks/sfo-ansatte kan bruke.
Ansvar:
Idrettslaget/aktivitetsansvarlig
Frist:
august
Lage informasjonsmateriell
Info:
Lage info/flyer om aktivitetstilbudet til foresatte
Oppdatere nettside med informasjon om tilbudet
Ansvar:
Idrettslaget
Frist:
primo august
Avklare samarbeid med videregående skole
Info:
Er det videregående skoler i nærheten som tilbyr enten idrettsfag eller helse- og oppvekstfag? Hvis ja, er vgs interessert i at elevene har praksis som hjelpetrenere i Idrettshoder? Hvis ja, avklare omfang, innhold, ansvar i praksissamarbeidet.
Ansvar:
Prosjektgruppe
Frist:
1.juli
Planlegge innhold i aktivitetstilbudet
Info:
Sikre at aktivitetstilbudet har høy pedagogisk og idrettsfaglig kvalitet.
Opplegget må ta hensyn til at barna har ulikt nivå, men likevel får kjenne på både utfordring og mestring i løpet av perioden.
Innhold og øvelser skal bygge på bestepraksis innen begynneropplæring.
Søk råd, kunnskap og forslag til øvelser fra de ulike særidrettene.
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig
Frist:
før oppstart
Informere om tilbudet - til foresatte og skolens ansatte
Info:
Lage og sende skriftlig informasjon til foreldre. Se mal flyer.
Delta på skolens foreldremøter
Møte med klassekontakter 1.-4. trinn
Møte med sosiallærer og/eller helsesøster for å informere om tilbudet
Ansvar:
Prosjektgruppe via skolen
Frist:
før oppstart
Informere om tilbudet - til barn
Info:
Besøke alle skoleklassene som vil få tilbud om å delta på Idrettshoder.
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig
Frist:
før oppstart
Informere om tilbudet - til idrettslag og skolens nærmiljø
Info:
Sørge for at trenere og lagledere på yngre aldersbestemte lag i klubben (7-10 år) er orientert om prosjektet.
Veilede i hvordan ta i mot nye spillere og deres foresatte.
Informere om eksisterende støtteordninger.
Husk å oppdatere informasjon på idrettslagets hjemmeside
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig/Idrettslaget
Frist:
før oppstart
Påmelding barn
Info:
Skolen sender informasjon til foresatte, og håndterer påmelding.
Ansvar:
Skole
Frist:
før oppstart
Ansette og lære opp hjelpetrenere
Info:
Ansette og lære opp hjelpetrenere.
Alle som er involvert i prosjektet må levere politiattest.
Ansvar:
Idrettslaget
Frist:
september
Planlegge transport
Info:
Avklare hvordan barna skal komme seg til idrettsanlegget.
Kan barna gå eller trengs annen transport?
Ansvar:
Prosjektgruppe
Frist:
Før oppstart
Opplæring av ansatte i sfo/aks
Info:
Ansatte på sfo/aks får tilbud om å delta på Barneidrettstrenerkurs i regi av Idrettskretsen.
Dato for kurs bør avtales god tid i forveien.
Selve kurset avholdes kort tid før oppstart.
Ansvar:
Prosjektgruppe
Frist:
uke før oppstart
Kartlegge frivillighet
Info:
Kartlegge og definere oppgaver som er mulig å gjennomføre av frivillige - ta kontakt med Frivillighetssentralen og undersøke mulighet for samarbeid
Ansvar:
Aktivitetsansvarlig/idrettslag
Frist:
Løpende
Sjekkliste
Har aktivitetsansvarlig pedagogisk kompetanse og erfaring fra barneidrett?
Er alt utstyr bestilt?
Har man et godt og effektivt system for å (i) oppbevare utstyr (ii) frakte utstyret til der aktiviteten skal foregå?
Har man rutiner for å rydde og vedlikeholde utstyr og drakter?
Har man informasjonsmateriell som er forståelig også for barn og foresatte som ikke snakker norsk?
Har skolen formidlet informasjon om treningstilbudet i klubben og eksisterende støtteordninger?
Er oppgaver og forventninger kommunisert til ansatte i sfo/aks?
Har sfo/aks-ansatte gjennomført opplæring? Er de kjent med idrettsanlegget? Vet de hvordan de skal ta på barna nødvendig utstyr?
Er aktivitetstilbudet som er planlagt i tråd med beste-praksis og anbefalinger for begynneropplæring i idrett?
Er det lagt en plan for hvordan økten skal begynne og slutte (trygge og tydelige rammer)?
Har aktivitetsansvarlig og hjelpetrenere levert politiattest?
Har vi tenkt gjennom på hvilken måte frivillige kan være med å bidra, og opprettet dialog med frivillighetssentralen?
Har vi sjekket ut mulighet for og eventuelt inngått samarbeid om praksis for vgs-elever?